Mengapa Shaklee, mengapa konsep TIRU penting? Ha, Tiru? | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Tuesday 15 April 2014

Mengapa Shaklee, mengapa konsep TIRU penting? Ha, Tiru?

Jumaat lepas saya ada menghadiri seminar yang dianjurkan oleh Master Zura. Master Zura ni anak Master Laila, maknanya satu line dengan Master Ira. Saya diberitahu berkenaan seminar ini oleh Master Ira pada Khamis petangnya, terus decide nak join. Alhamdulillah dipermudahkan Allah. Semua semata-mata nakkan ilmu.

Saya bayar RM15, dapat hadiah ni, seminar pula di Bukit Jalil Golf and Country Resort. Pembiayaan ditanggung oleh Master Zura. Hebatkan? Memberi menambah berkat.

Ada tiga perkara dalam seminar itu menarik perhatian saya:

Perkara Pertama: Matlamat yang besar dan jauh.

Saya baru tersedar bahawa matlamat saya sebenarnya masih kecil berbanding ramai yang lain. Di bawah ini adalah vision board saya yang saya pernah kongsikan dulu. Rupanya saya cuma buat vision board saya untuk tahun ini. Mana dia vision board jangka panjang? 

Macamana nak tahu matlamat kita besar dan jauh? Sebenarnya adanya matlamat ini sama pentingnya dengan usaha kita. Sebab ia akan memberi kesan terhadap usaha kita mengejar matlamat tersebut. Daripada Amin Idris, 3 tips untuk menentukan matlamat kita:

a) Matlamat perlulah JELAS supaya tindakan yang kita perlu ambil juga JELAS

b) Matlamat perlu BESAR barulah usaha kita untuk mencapai matlamat menjadi BESAR

c) Matlamat kita biarlah JAUH supaya kita perlu melangkah JAUH untuk mencapai matlamat tersebut.

Macamana nak tahu matlamat kita jauh? Cuba kongsikan dengan rakan anda tentang matlamat anda itu. Jika responnya 

"Kau gila ke apa?" siap degnan muka pelik dan tidak percaya, itu tanda matlamat anda cukup besar dan jauh.

MC tengah dukung anak

Perkara kedua: Mengapa Shaklee aka sebuah MLM

Ramai yang bertanya dalam banyak-banyak bisnes, mengapa Shaklee yang saya pilih. Ya saya ada kongsikan dalam posting sebelum ini. Macamana saya boleh jatuh cinta dengan Shaklee.

Saya memang tak tahu langsung fakta berkenaan MLM. Saya cuma tahu buat MLM wajib ada meeting malam-malam. Rupa-rupanya Shaklee tiada perkara macam itu. Apa yang lebih penting fakta di bawah yang ingin saya kongsikan:

a) Bisnes MLM seluruh dunia telah berjaya melahirkan 600 ribu orang yang memiliki pendapatan sekurang-kurangnya RM30 ribu sebulan.

b) Hasil jualan MLM di seluruh dunia bernilai RM167 bilion

Dalam MLM juga tiada had pendapatan anda, pendapatan anda ditentukan anda sendiri. Anda nak banyak kenalah usaha lebih. Bagi Shaklee pula, rank dalam Shaklee pun tiada had. Shaklee tak pernah hadkan bilangan Master yang perlu ada. Anda usaha, anda boleh capai Master. Sebaliknya dengan syarikat biasa, jawatan CEO cuma seorang, tak kiralah pekerja bawahan lebih kompeten kan, CEO hanya seorang, sebab itu kuota.

Shaklee juga membolehkan downline mencapai pendapatan dan rank lebih tinggi daripada upline. Haa, MLM lain ado?

Untuk berjaya dan memiliki pendapatan puluhan ribu, ribuan ribu dan jutaan juga memerlukan anda mengetahui bisnes yang tepat. Saya nampak pendapatan master-master memang banyak, sebab itu juga saya yakin Shaklee adalah pilihan yang tepat. 

Perkara Ketiga - TIRU

Bagaimana ingin berjaya dengan Shaklee? Ramai yang berjaya dalam Shaklee adalah hasil kerja keras dan usaha mereka. Satu lagi pointnya adalah, TIRU. Kalau masa sekolah dulu kita tak dibenarkan meniru semasa peperiksaan kan, siap kena halau keluar dewan lagi. Tapi dalam MLM, jika anda berupaya TIRU orang-orang yang berjaya, anda pun boleh berjaya.

Contohnya, anda tiru apa yang pernah dilakukan oleh orang-orang yang berjaya seperti Master Ira. Beliau bangun seawal 4 pagi untuk tahajud dan update blog. Haa kita pun kena tiru cara tu. Beliau update blog dan share FB sebanyak 10x, ha kita pun buatlah 10x. InsyaAllah tambah dengan kesabaran, doa, semangat dan keikhlasan anda pun akan berjaya. 


Jika anda ingin berbisnes Shaklee dan masih mencari-cari group yang tepat, anda dialu-alukan menyertai kami di Ohsem Group. Sebab cuma kami yang ohsem dan akan membantu anda untuk sama-sama berjaya.

Bos kata Pergi, pemimpin kata Mari Kita Pergi

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah? 

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner 
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com 
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com 
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner 
Konsultansi percuma