Tangani Radikal Bebas Untuk Lebih Sihat dan Antipenuaan | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Friday 13 June 2014

Tangani Radikal Bebas Untuk Lebih Sihat dan Antipenuaan

Saya rasa banyak juga posting saya yang saya tulis berkenaan bahaya radikal bebas yang boleh merosakkan sel badan, termasuklah sel kulit. Dalam artikel ini saya nak jelaskan apakah yang dimaksudkan dengan radikal bebas dan kaedah menanganinya.

Apakah radikal bebas

Apakah radikal bebas
Kalau dalam ayat mudahnya, radikal bebas ni macam satu objek yang terencat, bila dia terencat dia jadi tak stabil dan sentiasa cuba nak kacau hidup objek lain. Radikal bebas ni kadangkala boleh dihasilkan sendiri oleh tubuh kita sendiri akibat stress, atau terhasil daripada faktor luaran seperti asap rokok, bahan2 pencemar lain, bahan kimia daripada makanan dan sinaran ultra ungu.


Sumber suburnya radikal bebas

Radikal bebas boleh menyebabkan penyakit dan biasanya penyakit yang disebabkannya bersifat kronik seperti sakit jantung dan kanser. Untuk mencegah berleluasanya radikal bebas ni, tubuh memerlukan anti oksidan. Radikal bebas juga merosakkan kulit dan seterusnya menyebabkan penuaan sel kulit pra-matang.

Penyakit disebabkan oleh radikal bebas

Jadi, anda boleh teka la kan, kenapa pentingnya kita menentang radikal bebas ni. Satu caranya adalah menggunakan antioksida. Sebenarnya tubuh kita pun boleh hasilkan antioksida, tetapi jumlah yang dihasilkan oleh tubuh masih tak cukup untuknya menentang radikal bebas yang telah membahayakan sel badan. Ada juga jenis-jenis antioksida yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh.

Contohnya, tubuh manusia boleh menghasilkan antioksida yang sangat kuat yang dinamakan sebagai glutathione peroxide. Namun badan memerlukan Vitamin C sebanyak 1000mg untuk mendorong badan menghasilkan glutathione peroxide yang mencukupi untuk tubuh.

Ha.. nampak tak sekarang kenapa anda sememangnya memerlukan suplemen? Jom kita lihat bagaimana antioksida memerangi radikal bebas.

Bagaimana antioksida membunuh radikal bebas

Umpamanya antioksida ni macam perisai kepada sel badan kita, kalau takde antioksida ni anda boleh bayangkanlah sel badan tu tanpa sebarang pertahanan kan.

Perbezaan sel badan dengan antioksida dan tanpa antioksida
Ok sekarang kita dah faham kenapa perlukan suplemen yang baik untuk bantu badan kita hasilkan antioksida, tapi suplemen yang mana?

Set Antioksida oleh Shaklee mengandungi produk berikut:

Suplemen Antioksida untuk memerangi radikal bebas


1. Vita E - merupakan antioksida yang sangat kuat, selain manfaat kecantikannya

2. Vita C - juga merupakan antioksida yang kuat membantu penghasilan glutathione peroxide

3. Carotomax - merupakan sebuah vitamin A, juga merupakan antioksida yang kuat dan anti kanser

4. Vivix - merupakan super antioksida, ia boleh merawat sehingga ke tahap DNA badan.

Jadi, selain manfaat besar untuk kesihatan, suplemen di atas turut membantu mendapatkan kulit bersinar dan anti penuaan.

Hubungi kami segera untuk mendapatkan stok anda.

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah? 

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner 
M/SMS/Watsapp 0122195919 
Emel ahmad.raihanah@gmail.com 
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com 
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner 
Konsultansi percuma