Kenapa Saya Buat Side Income | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Sunday 7 September 2014

Kenapa Saya Buat Side Income

Saya ni dulu-dulu memang tak percaya suplemen.

Saya juga tak percaya kepada keperluan side income. Bayangkan selama 10 tahun bekerja, hanya 1 sumber kewangan saya.

Kenapa Saya buat Side Income
Tiada masa yang sesuai, anda hanya perlu laksanakan sekarang

Dan ya, saya begitu sebab rasa selesa. Saya selesa dengan apa yang ada walaupun senarai di bawah ni ada yang saya ok, ada yang tak ok:



Cara nak tahu saya perlu side income atau tidak:

1. Tengok setiap hujung bulan dalam akaun anda.. Berapa baki gaji dlm akaun
2. Tengok setiap bulan..berapa boleh simpan dalam akaun anak anak anda
3. Tengok setiap bulan..berapa banyak boleh disedekahkan pada org lain yg susah. RM 10?20?30? Or tak mampu bg sebab kita pon susah jgk?
4. Tengok setiap bulan...dapat bagi berapa pada parents? Konsisten ke tak bagi pada parents? Ke parents yg bagi kita pulak ~
5. Tengok setiap bulan...akaun kita negatif atau positif? Mampu tak untuk kita simpan dalam akaun simpanan macam tabung haji or ASB?
Kalau semua tu ok..tak perlu buat side income..anda memang da stabil..TAPI...
Kalau ada yg ok banyak yang tak ok, anda bukanlah dalam zon yg selamat sebenarnya.. Masa untuk bertindak sebelum terlambat..keluar dari comfort zone anda!

Kenapa Saya Buat Side Income

Bagi saya no. 1, 2 dan 3 kadang ok kadang tak ok. Tapi ini bukanlah perkara yang trigger saya buat side income. Saya buat side income sebab:

1. Berbakti Kepada Ibu Bapa

Saya nak berbakti lebih baik lagi kepada ibu bapa saya. Sekarang saya cuma bagi 3 angka sahaja, saya nak bagi 4 angka dan hantar mereka mengerjakan umrah setiap tahun.

2. Masa kerja yang flexible

Saya nak waktu kerja yang lebih bebas dan flexible, bermakna saya nak bekerja sendiri. Ini untuk saya dapat waktu yang lebih banyak dengan anak-anak. Saya jadikan mak saya seorang surirumah sebagai idola saya. Kecil-kecil saya beliau jaga sendiri dan hantar dan ambil ke sekolah. Inilah kualiti kehidupan yang saya inginkan.

3. Bebas Hutang

Saya nak bebas daripada beban hutang. Hutang rumah dan hutang kereta. Saya nak bebas daripadanya dalam tempoh 2 tahun akan datang. InsyaAllah

4. Jana Pendapatan Pasif

Saya nak jana pasif income. Bermakna saya nak duit bekerja untuk saya. 

5. Situasi Kewangan Menghimpit

Tahun depan pelaksanaan GST akan dimulakan. Anda telah bersedia? Nilai ringgit kita juga semakin mengecil. Sekarang pun dah terasa. 

6. Bersedekah Kepada Yang Memerlukan

Saya nak bersedekah lebih banyak kepada yang memerlukan. Ramai sangat yang memerlukan sokongan dan pembelaan, saya mahu peluang pahala berlipat kali ganda.


Kenapa saya pilih Shaklee Untuk Bisnes Side Income Saya

Saya pilih Shaklee sebagai bisnes side income saya. 

1. Bagaimana menjadi ahli Shaklee?
2. Shaklee telah diiktiraf halal setiap tahun.
3. MLM Shaklee patuh Shariah
4. Pendapatan daripada Shaklee juga lumayan dan stabil.
5. Bisnes Shaklee boleh diwariskan
6. Program 3C Shaklee dan macam-macam lagi yang ditawarkan memang lumayan.
7. Shaklee merupakan syarikat yang stabil, dan mempunyai piagam yang meyakinkan.

Anda tak suka MLM?

Saya tahu ramai tak suka MLM. Tapi bagi saya, tengoklah ciri-ciri MLM yang bagaimana. Seorang pakar ekonomi juga menyarankan perniagaan MLM merupakan bisnes terbaik untuk anda ceburi, bacalah artikel daripada Robert Kiyosaki.

Kalau saya pun saya tak suka MLM yang:
- keluar malam-malam
- paksa setiap minggu pergi kelas/program
- perlu dressing bagai make up lagi
- perlu buat loan sebagai modal
- kena tinggal anak-anak, anak-anak terbiar
- harga produk sangat mahal untuk bayar pengedarnya. Kenapa pengguna yang perlu menanggung bonus kepada pengedar? Ini soal syariah compliance.

Jadi sebab itu saya hanya join Shaklee. Sebab Shaklee di bawah naungan Jutawan Muslimah kami tak praktikan begitu:

- coaching online setiap hari
- coaching offline bila perlu
- be yourself
- family is part of bisnes, saya dibenarkan bawa anak-anak ke mana-mana program / kelas
- modal kecil sangat RM75 je

Anda boleh baca lagi Kisah Saya Dengan Shaklee, sebab apa saya jatuh cinta dengan Shaklee. Saya bukan bermula dengan idea bisnes semata-mata, bahkan saya tahu produk ini bagus untuk saya dan semestinya juga untuk anda. Dan saya juga tahu keperitan ekonomi bagaimana, sebab saya pun pernah alaminya.

Sertai Kami Untuk Memulakan Bisnes Side Income Anda


Bagi anda yang tercari-cari penyelesaian kewangan anda dan memerlukan side income, anda dialu-alukan menyertai saya dalam keluarga besar kami. 

Bersama kami anda akan mendapat bimbingan 100% mengenai :

1) Produk Shaklee dan bagaimana ia membantu dalam mendapatkan kehidupan sihat.
2) Skill dan trick bisnes online serta offline
3) Teknik membuat blog dan meletakkan blog di muka hadapan Google.
4) Teknik pemasaran Facebook dan FB Ads
5) Teknik Permission Marketing dan soft-selling. 
6) Lain-lain lagi

Kenapa Saya buat Side Income
Kumpulan Kami bersama PM Cery Mamafaiz

Kenapa Saya buat Side Income
Saya sedang coaching offline
Kenapa Saya buat Side Income
Inilah Master-master naungan kami

Inilah sebab kenapa saya buat side income. Anda bagaimana? Untuk keterangan lanjut boleh hubungi saya kerana saya ada kejutan untuk anda.

Raihanah | 0122195919
SID 864679