Menu Pilihan Berpuasa: Set Puasa Shaklee Terbaik | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Tuesday 1 July 2014

Menu Pilihan Berpuasa: Set Puasa Shaklee Terbaik

Kalau anda diberikan pilihan menu puasa: karbohidrat kompleks untuk kenyang lebih lama dan bertenaga berbanding sahur dengan karbohidrat sederhana, yang manakah pilihan anda?

Nasi, mee dan pasta merupakan makanan dalam golongan karbohidrat sederhana. Selalu sebab kita sejak kecil dah dilatih makan nasi masa sahur, jadi kita selalu fikir dengan makan nasi boleh berikan tenaga berpanjangan sepanjang tempoh berpuasa. 

Tapi sebenarnya rutin kita ni kurang tepat, sebab karbohidrat sederhana melepaskan glukosa ke dalam darah dengan cepat. Justeru badan mengalami penurunan serta kenaikan gula dalam darah dengan cepat dan tenaga dalam badan menjadi tidak stabil. Sebab itu kita rasa cepat lapar dan letih, walaupun banyak juga kita makan nasi.

Anda perasan tak hakikat itu? Anda boleh merujuk kepada artikel ini Healthy Fasting During Ramadan untuk maklumat lanjut.

Karbohidrat kompleks pula disebut sebagai polisakarida lebih lama diurai oleh tubuh dan menjadikan gula dalam darah lebih stabil. Ia juga memiliki kadar serat yang lebih tinggi justeru menjauhkan risiko diabetes. Kelebihannya lagi adalah ia membuat kita kenyang lebih lama justeru sesuai untuk anda yang berpuasa.

Sebenarnya mengapa ESP terbaik sebagai pilihan menu sahur dan teman berpuasa anda adalah kerana ia rendah GI (glisemik indeks). Saya pernah tuliskan dalam artikel Kesan Indeks Glisemik Rendah.

Indeks glisemik inilah ada kaitannya dengan karbohidrat sederhana dan karbohidrat kompleks tu. Semakin sederhana jenis karbohidrat, semakin tinggi nilai GI dan sebaliknya semakin kompleks karbohidrat semakin rendah nilai GInya.

Jadi sebab itulah juga 2 hari berpuasa ni memang satu keajaiban sebab perut saya pun langsung tak berbunyi sepanjang hari sehingga waktu berbuka. Sedangkan saya bersahur hanya dengan ESP + Mealshake + Milo.

Jom tengok testimoni lain lagi

Selain tubuh rasa segar, ESP bantu cantikkan kulit

Puasa dengan Set Puasa Shaklee, rasa segar dan kenyang lebih lama

Anda nak juga? Ubah pemakanan anda kepada yang lebih sihat menjadikan puasa anda lebih bermakna. Hubungi saya untuk konsultansi percuma.

Set Puasa Shaklee terbaik untuk jalani ibadah puasa
Jom hubungi saya segera. Belum terlambat lagi mendapatkan set puasa anda.

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah? 

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner 
PM/SMS/Watsapp 0122195919 
Emel ahmad.raihanah@gmail.com 
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com 
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner Konsultansi percuma