Tips Puasa Bagi Ibu Menyusu | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Monday 5 May 2014

Tips Puasa Bagi Ibu Menyusu

Ramai sebenarnya ibu-ibu yang terpaksa ponteng puasa di bulan puasa atau bulan Ramadhan atas faktor-faktor tak boleh dielakkan seperti kehamilan, berpantang dan penyusuan.

Atas sebab apapun, ganti puasa tetap kena buat, samada dalam tahun yang sama, mahupun tahun kemudiannya (tapi kena juga bayar denda).

Puasa dah dekat, tak sampai  2 bulan lagi, adakah anda telah membayar puasa? Atau sudah membuat persediaan fizikal dan mental untuk mengharungi tempoh puasa?

Jika tidak lakukan persediaan yang rapi, kemungkinan boleh menjejaskan ibu dan bayi. 

Antara petua dan tips bagi membantu ibu menyusu di bulan puasa ialah :

1. Berdoa : “Ya Allah, aku ingin menyusu anakku kerana suruhanMu. Bantulah aku Ya Allah agar dapat menunaikan ibadah puasa di bulan Ramadhan. Bantulah aku untuk bersabar dan mudahkanlah aku menyusu anakku”


2. Menyegerakan berbuka puasa dan melewatkan makan sahur. Nabi saw bersabda: “Umatku tetap berada di dalam kebaikan, selama mana mereka menyegerakan berbuka puasa dan melewatkan makan sahur”


3. Perbaharui niat untuk menyusui anak kerana Allah. YAKIN Allah yang beri susu. Bukan susu untuk ibu menyusu jenama ABC, XYZ atau sebarang produk lain


4. Banyakkan memakan kurma dan makanan penambah susu seperti sayuran hijau, buah-buahan, oat, dan sebagainya


5. Minum cukup cecair. Elakkan minuman berkafein dan minuman gas


6. Lebihkan sesi menyusu secara terus dan mengepam pada waktu malam. Pam dan menyusu terus secara serentak


7. Sediakan kurma dan botol air di dalam beg tangan. Mungkin anda akan mengalami kesesakan jalan raya dan terpaksa berbuka puasa di dalam kenderaan. Setibanya di rumah, pastikan anda berbuka puasa dahulu sebelum menyusu bayi anda (jika keadaan mengizinkan)


8. Sediakan lebih stok perahan susu ibu (EBM) sebagai persediaan menghadapi Ramadhan. Ambil milk booster jika perlu


9. Elakkan terlalu penat. Jauhi stress dengan sentiasa berfikiran positif dan sentiasa ceria.



10. Ingatlah anda seorang ibu yang bertuah dapat peluang menyusukan anak di bulan yang mulia ini.

Testimoni


Set Mighty 3 Gems
Bagaimana hadapi puasa sambil menyusukan anak? Saya berpengalaman puasa ketika anak-anak masih menyusu.

Pengalaman dengan anak pertama, memang saya akui agak sukar juga lah. Mungkin sebab anak pertama saya belum ada pengalaman. Puasa tu ok, cuma bila pukul 12 tengahari biasa perut dah berkeroncong.

Hasil pam susu pula memang berkurangan sampai 3 oz sehari. Balik rumah sekitar jam 6 petang buah dada memang kempis, bukan takde susu tapi susu dah berkurang. Dahaga usah cakaplah. Bila berbuka minum air tu tak hingat dah. Itulah pengalaman puasa sekitar tahun 2008.

Pengalaman dengan anak kedua, masa ni memang saya dah terdedah dengan Shaklee. Jadi saya memang tahu set untuk puasa yang disebut sebagai Set Mighty 3 Gems yang mengandungi ESP, Mealshake dan Performance Drink.

Saya puasa dan menyusu anak tahun 2012 dan 2013. Masa 2012 saya belum guna set Mighty 3 Gems. Tapi ada perubahan daripada tahun 2008. Masa ni saya cuma amik ESP sahaja. Alhamdulillah susu masih ok balik petang kul 6 petang tu.

Tahun 2013 barulah saya teringin nak cuba Set Mighty 3 gems. Masa ni anak saya berumur 1 tahun lebih, dekat 2 tahun. Pengalaman yang sangat berbeza.

Kurang rasa lapar, lagi best pam susu pun tak berkurang langsung. Balik rumah jam 6 petang buah dada rasa masih banyak susu. Memang beza sangat pengalaman puasa kali ni. 

Apa yang saya ambil adalah Set Mighty 3 Gems di waktu sahur dan berbuka. InsyaAllah hasilnya memang memuaskan dan hebat sekali.

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma