Tips Pantas Kembali Bertenaga Selepas Bersalin | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Saturday 24 May 2014

Tips Pantas Kembali Bertenaga Selepas Bersalin

Usai melahirkan anak, hati ibu riang gembira. Keletihan beberapa jam bertarung nyawa untuk melahirkan zuriat tersayang membuatkan ibu banyak kehilangan tenaga. Selepas bersalin, ibu perlu  mencurahkan seluruh masa dan tenaga untuk mengendalikan bayi, justeru ibu memerlukan tenaga berpanjangan agar tidak jatuh sakit.

Lain orang lain pengalamannya. Kata orang tengoklah rezeki masing-masing. Contohnya

1. Bersalin normal 
2. Bersalin czer atau pembedahan
3. Anak jaundis, G6PD, jangkitan kuman, demam dsb

Bukan itu sahaja, ibu juga berdepan dengan keadaan dirinya sendiri seperti lemah, letih kerana perlu berjaga malam, sembelit dan buasir, gatal-gatal, luka jahitan terbuka, dan macam-macam lagi.

Tetapi bagaimana memastikan ibu kembali bertenaga dalam tempoh singkat?

Berikut ada beberapa tip yang disarankan:


1. Berurut yang kerap dilakukan kepada ibu-ibu selepas bersalin bukan hanya bagus untuk kulit, bahkan mampu mengembalikan semula tenaga ibu. 


2. Gunakan mentega (pilih yang non saturated) untuk memasak, elok untuk mengembalikan tenaga yang berkurangan dan menguatkan tubuh ibu. 


3. Amalan kaum cina berpantang menggunakan bubur nasi. Amalan ini sangat baik sebenarnya kerana pemakanan mudah cerna seperti bubur, sup dan oat juga dapat membantu bayi mencerna dengan baik.  


4. Amalkan banyak minum air, sekurang-kurangnya 3 liter sehari untuk membantu pengeluaran susu ibu dan buang toksin dalam badan. 

5. Rehat secukupnya. Kebiasaannya tubuh memerlukan paling lama 40 hari untuk sembuh selepas bersalin. 


6. Elakkan pengambilan makanan yang terlalu pedas terutama jika anda menyusukan bayi.


7. Untuk kudapan, amalkan makan buah-buahan kering seperti kismis, apricot, kurma yang mengandungi sejumlah zat besi yang baik untuk penghasilan susu ibu selain membantu tubuh ibu kembali bertenaga.


source: pama



Pengambilan suplemen juga sangat membantu untuk mempercepatkan pemulihan badan ibu. Saya contohnya memang mengamalkan set bersalin Shaklee selepas bersalin anak kedua.

Apa yang saya dapati adalah:

1. Saya lebih bertenaga, selepas 3 hari pengambilan memang rasa segar walaupun berjaga malam
2. Bangun pagi lebih segar, sebab pengambilan Ostematrix membantu tidur lebih lena walaupun tidur cuma beberapa jam sahaja.
3. Susu memang banyak, sangat banyak. Alhamdulillah
4. Luka cepat sembuh

Tengok ini pula. Inilah pengguna setia set bersalin Shaklee. Beliau menggunakan sejak tahun 1997. Fuh lama dah dia guna tu. Dan tengoklah beliau sekarang. Maintan cun tak? Dah bercucu pun ni. Umur 55 tahun dah.

Pengguna Shaklee sejak 1997

Beliau adalah live testimoni bagi set bersalin Shaklee. Bagi motivasi sikit kepada ibu-ibu diluar untuk menggunakan set bersalin Shaklee.

Selain itu, dibawah ini adalah kompilasi testimoni set bersalin Shaklee yang kami kumpulkan untuk tatapan anda semua.

Testimoni set bersalin atau berpantang Shaklee 
Testimoni set berpantang Shaklee

Anda ingin mencuba set bersalin Shaklee? Ramai yang telah mendapat manfaat daripadanya dan berterusan menggunakannya pula. Hubungi saya untuk khidmat rundingan terbaik.


Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah? 

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner 
PM/SMS/Watsapp 0122195919 
Emel ahmad.raihanah@gmail.com 
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com 
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner 
Konsultansi percuma