Perlunya Suplemen Untuk Ibu - Hamil, Berpantang, Menyusu, Keseluruhan | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Thursday 22 May 2014

Perlunya Suplemen Untuk Ibu - Hamil, Berpantang, Menyusu, Keseluruhan

Dalam entry saya sebelum ini di sini ada saya kongsikan pendapat Pakar Perunding OnG, Dr Hamid Arshat peri pentingnya pengambilan suplemen dari ibu hamil sehingga bersalin, bahkan diteruskan sehingga sepanjang hayat seseorang wanita. Apakah suplemen yang sesuai bagi wanita?


Dr Hamid Arshat menyarankan ibu-ibu mengamalkan suplemen
Semalam ada seorang junior saya dari UTP dulu hubungi saya bertanyakan tentang set bersalin untuk isterinya. Isterinya baru bersalin 2 hari lalu, alhamdulillah seorang lagi menjadikan Shaklee sebagai pilihan untuk berpantang.

Ibu adalah segala-galanya kepada anak-anak disamping kepada suaminya. Ibu yang sihat akan membahagiakan orang-orang sekelilingnya. Cuba bayangkan jika ibu kita selalu sakit, atau kita sendiri selalu berasa tak sihat, apakah perasaan kita sebagai seorang anak atau perasaan kita sebagai seorang ibu?

Sebagai seorang anak, kita risau jika ibu kita sakit. Seboleh-bolehnya kita nak ibu kita sembuh cepat. Sebagai ibu pula, kita rasa bersalah jika kita sakit. Sebab kita tak dapat menguruskan anak-anak dan suami, di samping kita rasa kita telah membebankan orang sekeliling kita.

4 tahun lalu, setiap bulan saya mesti batuk, ia berlarutan lama... melebihi 100 hari. Batuk adalah petanda kepada penyakit lain. Di samping itu berat badan berlebihan dan kulit pun tak berseri. Kawan saya di pejabat tegur saya, katanya jagalah kesihatan, kesian kat anak-anak nanti.

Inilah yang trigger saya untuk jaga kesihatan. Dulu saya guna herba, tapi sekarang saya guna suplemen yang lebih selamat dan semulajadi. Dan pilihan saya pula adalah Shaklee.


Sebab Utama Anda Perlukan Suplemen

Lagipun dunia zaman sekarang bukan "suci" macam zaman kita kecil-kecil dulu. Sayuran dan buah-buahan pun guna bahan kimia, makanan kita seperti ayam dll pun suntikan. Di samping banyak makanan diproses dan makanan segera di sekeliling kita.

Kalaupun kita ambil bahan organik, sempatkah kita ambil sumber seperti protein contohnya 4 biji telur sekadar untuk memenuhi keperluan harian kita? Atau 12 cawan susu sehari? Saya tak tahu anda, tetapi kalau saya memang tak sempat.


Pengambilan protein yang dicadangan secara harian

Juga dengan segala macam pencemaran, yang nampak dan tidak nampak. Dengan sebab inilah pentingnya suplemen kepada kita.

Bagi seseorang wanita samada dari remaja, semasa hamil, selepas bersalin, disepanjang tempoh penyusuan dan di sepanjang hayat seseorang wanita, memerlukan vitamin asas seperti berikut:

1. Vitalea
Merupakan multivitamin hebat untuk membantu ibu kekal bertenaga sepanjang tempoh berpantang dan mampu menguruskan anak serta kerja rumah yang ringan walaupun berpantang.

2. B Complex
Membantu mengawal emosi ibu, memberi rasa tenang dan mengurangkan stress.

3. Vita C
Membantu ibu pulihkan luka dengan cepat dan meningkatkan sistem imuniti ibu dan anak serta mencantikan kulit.

4. Zinc
Merupakan komponen utama ikan haruan yang membatu luka bersalin cepat sembuh samada luka bersalin normal ataupun pembedahan. Zinc boleh diteruskan pengambilan selepas bersalin untuk elakkan rambut gugur di samping khasiat bebas gluten.

5. Ostematrix
Membantu ibu mendapatkan nutrisi kalsium yang lengkap dan mengelakkan osteoporosis, mengelakkan sembelit dan memberikan kerehatan yang baik. Bagi anda yang tidak suka minum susu sangat digalakkan pengambilan ini. Saya jenis tak minum susu, jadi sejak mengenali suplemen saya memang amalkan 4 biji Ostematrix sebelum tidur.

6. ESP
Membantu mendapatkan protein mencukupi dan berkualiti, menyihatkan sel-sel badan, memberikan tenaga, mengenyangkan lebih lama dan memekatkan susu.

Kesemua di atas ini adalah penting untuk ibu-ibu khususnya ibu hamil, selepas bersalin mahupun bagi yang menyusukan anak. 


Bagi saya sendiri yang telah menggunakan suplemen untuk tempoh 2 tahun lebih, saya rasa lebih sihat, lebih aktif dan lebih maju ke hadapan. Physically saya sihat, mentally saya sihat juga emotionally saya sangat sihat.

Daripada pendapatan anda bulan-bulan itu, peruntukkanlah bajet tertentu untuk anda dapatkan suplemen untuk diri anda. Sekiranya ada bajet tambahan tambahkan untuk suami dan anak-anak pula. Satu keluarga sihat, insyaAllah semuanya bahagia dan ceria.

Saya sekadar ingin membantu anda, keputusan pada tangan anda. Jemputlah hubungi saya untuk saya bantu anda dan keluarga lebih sihat.

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma