Omega Guard Penawar Batuk | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Friday 15 February 2013

Omega Guard Penawar Batuk

Selain mengamalkan pemakanan bawang putih dalam post saya terdahulu, saya juga ada mencuba kaedah lain untuk melegakan batuk dan kahak dengan segera.

Caranya saya stopkan sekejap pengambilan air garlic dan minyak berasaskan garlic. Saya upkan intake saya dalam pengambilan supplemen Omega Guard. Jika dalam keadaan biasa saya mengamalkan 1 biji sehari, semasa saya sendiri mengalami batuk dan faiz juga masih batuk, saya upkan pengambilan sebanyak 3 biji sehari.

Ini kerana omega (atau minyak ikan) mempunyai testimoni yang baik untuk mengubati simptom asthma dan bengkak tonsil yang dialami Hakim sejak setahun yang lalu (beliau mengalaminya setiap bulan bermula Februari 2012 hingga November 2012).

Kami rujuk kepada Pakar Pediatrik HKL dan hakim disyaki menghidapi asthma. Dia dibekalkan dengan inhaler dan menurut doktor perlu guna setiap hari. Masa tu saya tak tahu lagi shaklee ada menyediakan supplemen untuk asthma sehinggalah saya rujuk kepada Pn Zahirah.

Saya memulakan rejim pengambilan supplemen Shaklee untuk hakim bermula November 2012 lalu. Apa yang saya buat ialah menggunakan meal shake, vitamin C, omega guard dan juga garlic shaklee. Alhamdulillah kesannya ketara: tiada lagi bengkak tonsil dan tidak lagi memerlukan pakai inhaler hari2. Dan walaupun beliau dijangkiti dan disyaki menghidap denggi bulan lalu, beliau sangat cepat recover. 




Pengambilan omega mempunyai manfaat yang sangat banyak, seperti gambarajah berikut:



Contoh benefits:


  • Asid Lemak- omega -3 merupakan asid lemak yang penting yang tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. kita perlu mengambilnya dari makanan. omega 3 dari asas tumbuhan tidak boleh ditukar kepada EPA dan DHA secara berkesan oleh badan. Omega 3 membantu rembesan prostaglandin dengan lebih berkesan untuk menghalang prostetomegaly dan membuang air kecil yang timbul daripada andropos. ia juga boleh mengimbangi perubahan dalam kepekatan hormon wanita yang menyebabkan PMS, bagi kulit licin dan kemerah-merahan.
  • mencegah penyakit saluran darah dan strok - DHA dan EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi yang lebih rendah dan kepekatan darah, melincirkan saluran darah, dan peredaran darah yang lancar. Oleh sebab itu, ia efektif untuk membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan di leher atau sakit kepala. Ia juga merendahkan kolestrol , menghindarkan pembekuan darahdi dalam badan, membantu mengekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolesterol LDL , mengawal masalah obesiti, mencegah arteriosclerosis , myocardial infarction, membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.
  • Membantu tumbesaran & perkembangan otak janin dan membantu perkembangan memori - DHA adalah nutrien utama untuk otak, sistem saraf dan retina. Ia penting terutamanya pada 3 bulan terakhir perkembangan otak janin semasa di dalam kandungan. Susu ibu mengandungi kandungan DHA yang tinggi. DHA meningkatkan keupayaan ingatan dan pembelajaran , mencegah penyakit Alzheimer , memelihara penglihatan dan pendengaran, dan , mencegah migraine .Satu hidangan Omega Guard dapat membekalkan 905mg asid-asid lemak omega -3EPA dan HDA.
  • Meningkatkan sistem imun dan menyihatkan paru-paru . mengawal sistem imun seperti memperbaiki alahan kulit, psoriasis, demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE (lupus erythematosus) dan penyakit buah pinggang.
  • Menentang kanser - kajian telah menunjukkan bahawa Omega -3 boleh mencegah kanser paru-paru, payudara, prostat dan kolon. Ia juga boleh meningkatkan enterogastritis, merangsang kesihatan hati selepas pembedahan dan membantu pankreas pesakit kanser untuk berfungsi dengan lebih effektif.
  • Memelihara fungsi-fungsi sendi (arthritis) - Paras asid lemak omega-3 larut dalam tisu rawan. oleh itu ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan. Ia mencegah arthritis , memelihara fungsi-fungsi sendi dan gout dengan effective.
  • Mencegah insomnia dan membantu mengurangkan tekanan- Kajian telah membuktikan bahawa EPA dan DHA mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental, termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety) neurasthemia, insomnia, autism, kanak-kanak hiperaktif dan penyakit schizophrenia. 





Justeru saya menambah pengambilan omega saya semasa mengalami batuk. Alhamdulillah dalam tempoh 3 hari kahak hilang dan apa yang lebih melegakan faiz juga turut mendapat khasiat melalui susu ibu. Faiz juga sembuh dalam tempoh 5 hari.

Menurut kata http://www.livestrong.com/article/487652-fish-oil-for-a-cough/ omega boleh menyembuhkan batuk depending kepada sebab musabab batuk tu: disebabkan alergy ke, etc.

Terlalu banyak produk omega di pasaran dan risiko kandungan merkuri yang tinggi bagi ikan di laut dalam. Bagaimana memilih fish oil terbaik?

Tips memilih fish oil terbaik:

1. fish oil yang melalui double or tripple molecular distillation is more pure and surely more effective. Jadi setiap kali nak cari fish oil yang bagus, cari term mcm ‘molecular distilled’ ‘DHA;EPA ratio’.

2. Tahukah anda, fish oil bersifat ANTI-FREEZE? fish oil ni tersimpan dalam badan ikan untuk memastikan ikan tu tak beku apabila berada di dalam air yang sejuk. Inilah omega-3 fatty acid dan ia dalam bentuk poly unsaturated fat.


Saturated fats come mostly from animal meats. They are solid at room temperature. The white fat on the edges of a steak is a saturated fat.
Monounsaturated fats come from certain vegetables. Olive oil is an example of a monounsaturated fat. These are liquid at room temperature.
Polyunsaturated fats like fish oil stay liquid even at very cold temperatures. They are one reason that fish like Salmon can survive and thrive in cold regions like Alaska.-here
Ciri ni amat penting dalam fish oil kerana ianya dapat bertindak sebagai anti-radang..jadi sesuai untuk pesakit arthritis. 
Mengapa Omega Guard Shaklee menjadi pilihan?
1. Minyak ikan Omega 3 dalam Omegaguard Shaklee diesktrak dari ikan laut dalam dan berair sejuk (sardin, herring dan anchovies) Semua ikan ini mempunyai low mercury level. 

2. 1 kapsul Omegaguard Shaklee membekalkan 905mg asid lemak omega 3, EPA dan DHA dan terbaik berbanding jenama lain.

3. Ia tidak dihasilkan dari minyak hati ikan yang mengandungi toksik tetapi dihasilkan dari ikan itu sendiri

4. Omega 3 dalam Omegaguard Shaklee mengandungi 3 kali lebih tumpat dari ketumpatan minyak hati ikan.

5. Omegaguard Shaklee adalah satu-satunya minyak ikan omega 3 paling tulen, lengkap dengan 7 jenis asid lemak omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA dan ALA.

6. Omegaguard Shaklee  proses penyulingan proprietari 3 molekul untuk mengektrak omega 3 yang tulen dan menyingkirkan bahan berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin, dan PCB 

7. dihasilkan daripada kaedah ultratulen bergred farmaseutikal dan berteknologi terkini

8. Sifat anti-Freeze Boleh dibuktikan dengan eksperimen:
  1. Apa yang anda perlukan:
  1. Beberapa kapsul minyak ikan (saya guna Omega Guard Shaklee)
  1. Pencungkil gigi
  1. Pinggan (hehe)

  1. Methods:
    1. Ambil beberapa biji kapsul dan letakkan dalam resealable bag (macam plastik ubat yang dapat dari klinik tu)
    1. Masukkan kedalam freezer selama 3 jam
    1. Keluarkan dan cucuk kapsul dengan pencungkil gigi..jika ianya mengeras, atau kental seperti jeli, itu tandanya ada high saturated fat content which also indicates that it’s lack of EPA.


    Omega guard disimpan di dalam peti sejuk dlm tempoh sekurang2nya 3 jam
    Omega guard masih berkeadaan jelly after 3 hours
    Tapi nampakkan, walaupun dah lebih 3 jam tersimpan dlm freezer, 24 jam..masih tak keras atau jadi jelly..so terbukti ianya bersifat anti-freeze..omega anda pon patut begitu!


Omega juga boleh dikombinasikan bersama produk lain untuk menambah kesan yang lebih optimum. Contohnya set kesihatan tulang / sendi, set kesihatan kulit, set kanak-kanak, set ibu




Bulan ini Shaklee mempunyai promosi hebat Buy 6 Free 1 Omega Guard yang sangat banyak manfaatnya ini. Selain itu boleh mendapat free membership dan dapat membeli shaklee pada harga ahli.




kredit http://adaa-inspiration.com/2012/10/10/experiment-cara-memilih-minyak-ikan-terbaik-shaklee-omega-guard/


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


cepat hubungi saya di ahmad.raihanah@gmail.com atau 0122195919