Tips Latih Anak Berpuasa | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Thursday 26 June 2014

Tips Latih Anak Berpuasa

Saya tahun ni baru nak latih anak sulung saya puasa. Jom sama-sama kita tengok macamana nak jadikan proses latihan ni seronok dan boleh diterima anak-anak kita.

1. Kenalkan tentang puasa
Apa tu puasa, kenapa puasa, macamana puasa, siapa wajib puasa, apa ganjaran dan faedah yang kita dapat, dari segi kesihatan pula camne

2. Ada beberapa tips:

a) Lakukan secara bertahap: Latih mereka bangun untuk sahur. Bagi mereka bersahur, contohnya sehingga tengahari dulu, kemudian hingga asar sehingga mereka boleh dapat puasa hingga waktu berbuka (Maghrib). Izinkan juga mereka rehat (tidur) sebentar selepas sahur atau lepas subuh.

b) Sibukkan mereka dengan aktiviti: Benarkan mereka tidur jika mereka penat. Dan sibukkan mereka membuat pelbagai aktiviti rumah supaya mereka tidak memikirkan tentang makan dan minum seketika.

c) Beri ganjaran: Contohnya 1 hari berpuasa beri ganjaran seperti mainan atau duit. Tapi kenalah ingatkan puasa bukan semata-mata nak dapat hadiah, sebaliknya nak dapat ganjaran daripada Allah.

d) Jaga waktu tidur mereka
Galakkan mereka tidur awal, beri minum susu untuk khasiat kalsium agar lebih bertenaga.

e) Sediakan makanan berkhasiat
Galakkan mereka makan makanan yang seimbang yang mengandungi serat, kalsium, karbohidrat dan protein. Makan banyak supaya bertenaga.

Cuba juga tambah dengan pemakanan tambahan seperti Set Puasa Shaklee: Mealshake dan Performance Drink. Ini membantu mereka elak dehidrasi dan bantu mereka kenyang lebih lama dan punya tenaga yang lebih sepanjang hari.

Mealshake juga bekalkan nutrisi lengkap kepada kanak-kanak, yela bila puasa mungkin kita kurang ambil beberapa nutrisi, jadi Mealshake ni boleh bantu lengkapkannya.

Untuk anak-anak lebih 12 tahun, boleh ambil ESP sekali.

Set Puasa Untuk Kanak-kanak


f) Balik kerja awal sebelum berbuka
Ini untuk luangkan masa dengan anak-anak


Ada testimoni tak untuk Set Puasa Shaklee?

Mestilah ada, cuba anda rujuk kepada testimoni di bawah

Testimoni Kanak-kanak berpuasa Set Puasa Shaklee

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah? 

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner 
PM/SMS/Watsapp 0122195919 
Emel ahmad.raihanah@gmail.com 
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com 
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner 
Konsultansi percuma