Persediaan Untuk Puasa Bertenaga Dengan Set Puasa Shaklee | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Sunday 22 June 2014

Persediaan Untuk Puasa Bertenaga Dengan Set Puasa Shaklee

Persediaan puasa - kesihatan dan kerohanian

Lagi seminggu kita nak puasa dah. Alhamdulillah dipertemukan sekali lagi dengan bulan Ramadhan, untuk menambah amalan dan melipatgandakan pahala. Kena ambil peluang ni untuk pertingkatkan kesolehan diri. Di samping itu sebagai ibu rumahtangga ada macam-macam juga persediaan, bukan persediaan makanan je.

Dalam keadaan cuaca yang tak menentu akhir-akhir ini, saya tak ingat dah berapa hari tak hujan. Hari-hari kena doakan hujan turun, tak mo dah alami musim kering beberapa bulan lepas sehingga air terpaksa di catu. Namun semuanya atas kuasa dan kehendak Allah jua.

Jadi selain cuaca tak menentu, nak puasa pula tu, ada kebimbangan dapat dehidrasi. Ini terutama boleh berlaku kepada semua orang, terutamanya kanak-kanak, ibu menyusu dan ibu hamil, juga warga tua. Ada tips mudah nak elakkan dehidrasi ni.

Apa tu dehidrasi?

Tips untuk mengelakkan dehidrasi (sebagaimana recommended oleh Dehydration During Fasting)

1. Banyakkan berehat - bukanla maksudnya tak payah sekolah atau tak payah kerja, tapi cuba sedaya upaya jangan lakukan aktiviti fizikal yang berlebihan.


2. Mengambil makanan yang mengandungi cecair seperti bubur, sup, atau makanan berkuah. Menu saya paling suka setiap kali puasa adalah bubur lambuk. hahah


3. Banykkan mengambil cecair - air at least 2 liter (jika tak puasa 3liter). Bagaimana nak ambil 2 liter ni? 1 liter selepas berbuka sehingga tidur. 1 liter lagi selepas sahur. 


4. Mengambil vitamin c


5. Kurangkan pengambilan garam atau gula berlebihan

6. Mengambil minuman isotonik seperti performance drink. Elakkan mengambil minuman isotonik yang mengandungi gula berlebihan dan bergas. Performance drink mengandungi kurang gula n tidak bergas.

Sejak saya amalkan pengambilan suplemen Shaklee, saya perasanlah tak mudah lapar dan letih, walaupun saya ibu mengandung / menyusu ketika itu. Apa yang saya amalkan cuma pengambilan suplemen seperti biasa dan pengambilan Set Puasa Shaklee.

Set Puasa Shaklee ohsem!


Siapa yang penting untuk amalkan Set Puasa Shaklee?

Semua orang boleh ambil sebenarnya, tapi lebih penting untuk mereka ni:

1. Mereka yang sedang berpuasa
2. Wanita mengandung 
3. Wanita yang sedang menyusukan anak
4. Kanak-kanak, terutama yang baru belajar berpuasa
5. Mereka yang memerlukan tenaga yang lebih
6. Mereka yang menjalankan aktiviti fizikal yang banyak
7. Semua yang mementingkan kesihatan, makanan rendah kalori dengan hidangan yang lengkap.

Time puasa, cara bancuhan pun sedikit berbeza. Bila puasa saya akan blend semua sekali ESP + Mealshake + Performance Drink + Buah-buahan (optional) + kurma

Kurma ni wajib, time sahur saya letak 7 biji. Time berbuka 5 biji. Bulan puasa memang borong habis kurma. Saya paling suka kurma bertangkai, tak kisahlah brand apa. Sebab ia kurang manis, dan fresh.

Apa peranan Set Puasa Shaklee?

1. ESP
Untuk khasiat protein, memberikan rasa kenyang lebih lama (sebab GI rendah), elak gastrik, keracunan makanan atau angin yang kerap kali berlaku dalam bulan puasa. Bonus adalah ESP ni juga boleh membantu menaikkan seri wajah, pudarkan parut dll. 

Anda boleh rujuk Kesan Indeks Glisemik Rendah.


2. Mealshake
Makanan lengkap yang mengandungi kesemua nutrisi dan vitamin yang diperlukan oleh tubuh. Jadi walaupun anda berpuasa, anda tetap mendapat khasiat nutrisi yang seimbang.

3. Performance Drink
Menyokong tahap hidrasi berbanding air, beri tenaga segera. Sila rujuk Kelebihan Performance Drink.

Di samping di atas, untuk ibu menyusu boleh pertimbangkan pengambilan Shaklee Collagen Powder. Sebabnya SCP ni membantu juga kekalkan bendalir dalam badan. Time saya ambil SCP ni saya perasan susu masih penuh sehingga menjelang berbuka. Kalau tanpa SCP ni kadangkala jam 5pm lagi payudara rasa lembik dah. Jenuh anak nak menyusu.

Ini disebabkan SCP dilengkapi dengan asid hidraulik iaitu 1gm asid ini dapat menahan sebanyak 6 liter air! Jadi kesannya kulit kekal lembap. Anda boleh baca Shaklee Collagen Powder Bukan Sekadar Untuk Kulit.

Testimoni lain?

Ada, anda boleh rujuk gambar-gambar di bawah ini.

Puasa walaupun gastrik, possible dengan Set Puasa Shaklee

Kekal bertenaga walaupun berpuasa

Susu banyak walaupun puasa

Menyusu tapi puasa

Lagi seminggu je ni nak puasa. Jom dapatkan stok anda segera. Boleh COD, pos pun boleh. InsyaAllah boleh sampai kepada anda dalam tempoh 1-3 hari. Pembelian dengan saya melayakkan anda mendapat menu khas Set Puasa Shaklee sempena berpuasa ni,

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma