Bagaimana Mengenalpasti BUah atau Sayuran adalah GMO? | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Tuesday 25 February 2014

Bagaimana Mengenalpasti BUah atau Sayuran adalah GMO?

Saya dapat ilmu baru hari ini, saya rasakan sangat penting untuk dikongsi bersama Bagaimana untuk mengenalpasti buah atau sayuran adalah GMO?

Perasan tak bila kita beli buah-buahan mesti ada pelekat seperti gambar dibawah? Apa fungsinya? Ini adalah perkara asas yang anda perlu ketahui:




1. Jika hanya ada 4 digit nombor pada PLU?
Ia bermakna buah tersebut ditanam secara konvensional @ tradisional, dengan penggunaan racun serangga. Sila pastikan anda mencuci buah-buahan atau sayuran dengan bersih sebelum dimakan. 4 digit akhir kod PLU hanyalah penerangan mengenai jenis buah atau sayur. Contohnya semua pisang dilabelkan sebagai 4011

2. Jika PLU ada 5 digit dan nombor bermula dengan 8?
Ini bermakna produk itu adalah produk GMO, sudah diubah secara genetik (Genetically Modified Organisms). Contohnya pisang yang mempunyai kod 84011 adalah pisang GMO.

3. Jika 5 digit nombor bermula dengan 9?
Ini bermakna produk itu ditanam secara organik (tanpa racun serangga dan bukan GMO), Jadi ia selamat dimakan. Contohnya pisang organik mempunyai kod 94011

Namun, mungkin ramai yang belum mengetahuinya. Cuba lihat tembikai di bawah, bukankah biji tembikai berwarna hitam? sahlah tembikai GMO. Ada juga yang masih memakannya meskipun telah mengetahui. Artikel lain saya akan tuliskan berkenaan GMO.



Kebanyakan tembikai sekarang berbiji putih

Anda masih tidak memerlukan suplemen? You decide

Setiap bahan yang menjadikan sesuatu produk Shaklee adalah bebas bahan kimia dan bukan merupakan produk GMO. 

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma