Khasiat ESP untuk Penyusuan Ibu | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Thursday 15 May 2014

Khasiat ESP untuk Penyusuan Ibu

Sebenarnya jika nak kata setiap ibu menyusu perlukan suplemen, adalah pernyataan salah. Sebabnya penyusuan adalah lebih kepada DEMAND AND SUPPLY. Ada demand maka adalah supply. Jika anda makan suplemen termahal di dunia sekalipun tanpa DEMAND, memang supply pun takkan ada.

Bagaimanapun pengambilan suplemen adalah untuk meningkatkan kesihatan ibu, justeru dapat membantu dalam penyusuan susu ibu.

Penyusuan susu ibu ini banyak disebutkan di dalam Al Quran sebagaimana di bawah:

"Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu bapanya, ibunya telah mengandungya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyusukannya dan menyapihnya dalam dua tahun." (Luqman: 14)

"Apabila keduanya ingin menyapih (memberhentikan penyusuan) sebelum dua tahun dengan kerelaan keduanya dan permesyuaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya." (Al Baqarah: 233)

"Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan itu." (Al Baqarah: 233)

Mesti banyak keistimewaan penyusuan ibu sehingga disebutkan di dalam Al-Quran dan telah disarankan selama 2 tahun, jika ingin disempurnakan. 2 tahun lama juga, how to survive?

Survive satu hal. Satu hal lagi, harga susu formula memang sangat mahal dik, anda sendiri boleh hasilkan susu, maka cubalah sedaya upaya susukan anak sendiri. Ini terkecuali dalam keadaan-keadaan memudaratkan yang disyorkan oleh doktor.


Saya taknak sebutlah apa jadi jika tidak susukan anak dengan susu ibu, sebab saya rasa isu tu agak sensitif bagi sesetengah kita. Namun entri saya kali ini ialah untuk melihat bagaimana ESP boleh membantu dalam penyusuan susu ibu dan bagaimana menjayakan penyusuan ekslusif.


Tips untuk memudahkan penyusuan:


1. Cari ilmu penyusuan sepanjang masa

Seawal mengandung lagi anda boleh mendapatkan ilmu penyusuan. Sekarang zaman teknologi banayk yang terdapat terutama di laman sosial seperti FB, forum dan blog. Ada juga laman sokongan penyusuan ibu.

2. Amalkan ilmu yan dipelajari segera

Seperti posisi menyusu yang betul, latch yang betul dll.

3. Simpan stok susu

Sepanjang tempoh berpantang memang sangat sesuai untuk buat stok susu. Bagi ibu bekerja ini membantu untuk anda menghadapi situasi luar kawalan seperti outstation dll.

4. Peralatan penyusuan berkaitan

Buat checklist keperluan yang perlu dibeli, dapatkan barang yang berpatutan pada kualiti yang baik. Boleh dapatkan pandangan sekiranya memerlukan.

5. Bincang dengan majikan

Biasanya sekembali selepas berpantang saya akan berbincang dengan majikan berkenaan masa yang saya perlukan untuk memerah susu. Ini untuk elakkn salah faham.

6. Perah susu di pejabat

Perah susu setiap 2 hingga 3 jam sekali sepanjang bekerja. Pastikan juga anda memerah susu ibu pada masa yang sama setiap hari. Lebih kerap anda perah susu, lebih banyak susu baru akan dihasilkan. Jangan culas.

7. Kurangkan tekanan

Elakkan stresss ya, jika stress tengok gambar anak kita. InsyaAllah stress boleh dikawal.

8. Makan secara sihat

Elakkan skip makan dan amalkan pemakanan seimbang dan berkhasiat supaya susu yang dihasilkan untuk anak lebih berkualiti.

Apakah Khasiat ESP untuk Ibu Menyusu?


1. Membantu menambahkan kuantiti susu ibu yang dihasilkan.

2. Perut rasa kenyang lebih lama dan badan bertenaga serta kurang letih
3. Kenyang walaupun makan sikit kerana mengambil ESP ini membantu dalam pengurusan berat badan.
4. Membantu meningkatkan kualiti susu yang dihasilkan. Contohya susu lebih pekat dan berkrim. Bayi cepat kenyang dan kurang meragam
5. Membantu meningkatkan daya tahan melawan penyakit, mengawal paras kolestrol dan menyokong kesihatan jantung dan prostat.

Ada beberapa pilihan set menyusu untuk anda:


1. Pakej A - Alfalfa untuk milk booster

2. Pakej B - ESP + Alfalfa untuk milk booster, tambah tenaga, pekatkan susu
3. Pakej C - Alfalfa + Vitalea + Vita C + Bcomplex untuk milk booster dan suplemen lengkap
4. Pakej D -  Alfalfa + Vitalea + Vita C + Bcomplex + Ostematrix untuk milk booster, suplemen lengkap dan kalsium
5. Pakej E - ESP + Alfalfa + Vitalea + Vita C + Bcomplex + Ostematrix untuk milk booster, suplemen lengkap kalsium, tambah tenaga, pekatkan susu


Set Penyusuan Mengikut Bajet anda

Anda juga boleh tambah Lecithin untuk elakkan bengkak susu di samping untuk proses bakar lemak. Selamat digunakan semasa berpantang lagi. Baca sini dan sini 


Anda hubungi saya untuk saya bantu anda customise suplemen mengikut keperluan anda. 

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?


https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma