Anda ada elergik? Ekzema? ESP boleh membantu anda | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Wednesday 14 May 2014

Anda ada elergik? Ekzema? ESP boleh membantu anda

Bagaimana ESP membantu menyembuh alergi

Rasanya ramai daripada kita yang menghidap alergi. Ada kawan saya dulu alergi kepada udang dan makanan laut, tapi kadang-kadang tu sebab nak sangat makan dia belasah juga makan. Lepas tu memang habis bengkak satu badan.

Sister In Law saya pun ada seorang yang mengalami alergi, kalau time kena sampai kena warded. Sangat teruk. Alergi ni boleh kepada macam-macam contohnya seafood, habuk, cuaca dan lain-lain.

Saya juga ada alergi. Jika tersalah makan, memang naik merah kaki dan tangan saya sehingga ia mengelupas. 

Anak-anak saya hanya anak sulung yang saya nampak ada alergi ini, itupun kepada ubat. Jadi memang bila kita detect faktor alergen dia, maka bolehlah kita jauhi. Anda boleh minta doktor buat ujian kepada anda atau ahli keluarga anda untuk detect apakah faktor alergen anda. Amat penting ujian ni sebab barulah anda boleh rancang apakah yang anda perlu buat seterusnya.

Bagi setiap orang daripada kita, sistem imun badan kita berbeza justeru ada orang yang sangat sensitif kepada alergen. Alergen ini adalah faktor yang trigger alergi kepada bahan tertentu. Bagi sesetengah orang yang lain tiada masalah sebegini. 

Ada 2 faktor penyebab kepada alergen ini:

1. Genetik
Kalau parents kita tiada alergi, kita sebagai anak-anak hanya berisiko 15% sahaja untuk menghidap alergi. Tapi jika parents kita adalah penghidap alergi, risiko anak-anak mendapat alergi adalah lebih daripada 60%.

2. Lingkungan
Lingkungan adalah reaksi alergi yang terjadi jika kita terkena sesuatu alergen. Semakin besar dan berulang-ulang paparan alergen, menyebabkan alergi pun semakin berkembang. Selain itu ada juga faktor lain yang boleh menyebabkan alergi contohnya kebiasaan merokok, pencemaran, jangkitan dan hormon.

Alergen bagi setiap orang adalah berbeza, contohnya:

1. Tungau dan debu rumah
2. Rumput dan serbuk debunga (pollen)
3. Kulit, bulu dan ludah haiwan
4. Makanan
5. Ubat

Bagaimana ESP boleh membantu?

ESP ni protein. Protein pula merupakan makanan terpenting tubuh manusia. Ini disebabkan tubuh terdiri daripada protein seperti tulang, kulit, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibodu, enzim, hormon, hemoglobin dan sel-sel. 

Protein juga penting untuk membina sel-sel baru dan menggantikan tisu-tisu badan yang lama dan tua atau rosak dengan membina tisu-tisu yang baru.

Justeru, ESP membantu membentuk sel-sel badan yang sihat. Bila sel sihat, ia dapat menyerap nutrien dari vitamin lain yang kita makan dengan lebih baik. Jika sel tidak sihat, vitamin akan mengambil masa lebih lama untuk diserap dengan efektif ke dalam badan. Menyebabkan kesan pengambilannya akan lambat diketahui.


Sebab itu kadang-kadang bila anda ambil sebarang suplemen, agak lambat juga tubuh nak bereaksi, justeru anda perlu pastikan sel-sel badan anda sihat disamping detoks berterusan.

Jadi fungsi ESP iaitu membina sel-sel baru dan merawat sel yang telah rosak disebabkan alergi itu. Jika anda ada bajet lebih, boleh tambah Vita C dan Vita E untuk kesan lebih cepat dan lebih baik. Namun boleh juga memadai mengamalkan ESP jika bajet terhad.


Berikut adalah testimoni pengguna mengalami masalah alergi dan telah sembuh dengan pengambilan ESP. Saya juga sejak mengamalkan ESP sejak 2 tahun lalu, tidaklah kerap mengalami gatal-gatal tangan dan kaki, kalau tak silap saya hanya 2 kali bagi 2 tahun lebih ini.



Testimoni ESP untuk alergik

Testimoni ESP untuk gatal-gatal tangan
Benda baik seperti ESP ini wajar dikongsikan kepada mereka yang memerlukan. Jika anda ada mengalami elergik termasuk ekzema, bolehlah hubungi saya untuk konsultansi.

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma