Adakah Anda Perlukan Kolagen? Shaklee Collagen Powder (SCP) | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Sunday 11 May 2014

Adakah Anda Perlukan Kolagen? Shaklee Collagen Powder (SCP)

Adakah anda ada alami perkara berikut?

1. Rambut mudah kering dan bercabang
2. Kulit dengan pori besar, jeragat hitam dan bintik-bintik
3. Kekurangan kalsium dan risiko osteoporosis
4. Kulit kendur / berkedut
5. Sakit sendi
6. Kuku mudah pecah dan kurang bersinar
7. Penyakit gigi
8. Payudara kurang anjal
9. Penglihatan kabur
10. Organ dalaman kurang berfungsi.

Tahukah anda itu merupakan tanda anda telah mengalami kesan kekurangan kolagen?


Kesan Kekurangan Kolagen

Beberapa tahun lalu saya memang tak ambil port tentang kolagen. Ia glamer juga kan few years back, macam-macam produk kolagen diperkenalkan di pasaran. Tetapi sebab saya pun tak tahu fungsi kolagen, jadi saya tak ambil tahu. Rupa-rupanya kolagen ni sangat penting untuk tubuh.

Salah satu lagi produk yang saya admire sangat (banyak betulkan produk yang saya suka) adalah Shaklee Collagen Powder (SCP). Saya berkenalan dengan SCP pada bulan Ramadhan tahun lalu, 2013.

Saya mula jatuh cinta dengan SCP sebab susu saya banyak walaupun saya puasa. Petangnya masih rasa penuh, sapa tak fall in love kan? Sebab keutamaan saya masa tu masih tentang menyusu. 

Sebenarnya prinsip DEMAND and SUPPLY wajib diaplikasikan. Jika anda ambil suplemen termahal pun tetapi tidak amalkan prinsip ini, tidak juga dapat meningkatkan penyusuan. Suplemen adalah untuk meningkatkan kesihatan ibu.

Nak tahu tentang Kolagen?

Kolagen berasal daripada perkataan latin "Colla" = gam dan "gen" = ejen iaitu bermaksud "egen pelekat". Ejen pelekat yang melekatkan sel-sel tubuh kita antara satu sama lain. Bila ejen pelekat ni berkurangan, sebab itu anda boleh lihat kendur, tak tegang dll.

Selain menjaga keanjalan kulit, kolagen juga mengukuhkan organ dalaman termasuk tulang dan sendi agar sentiasa kukuh dan sihat. Sebab itu apabila anda memilih sebarang kolagen, pastikan kolagen anda bukan sahaja untuk kulit, bahkan untuk tulang dan sendi sekaligus. 

Apabila usia meningkat, kulit mula berkedut. Ada juga yang mengalami proses penuaan ini sebelum masanya. Cuba cek garis-garis kat bawah mata... haa tu salah satu proses berkedut. 

Ini disebabkan oleh bahan-bahan penjaga kolagen iaitu Antioksida yang dihasilkan oleh tubuh dan makanan dah tak cukup untuk menampung kolagen sebab sibuk melawan serangan radikal bebas.

Teman baik Kolagen = AntiOksidan.


Boleh faham pernyataan di atas?

Maksudnya bila ambil kolagen, kenalah juga ambil antioksida seperti Vivix, Vitamin C, Vitamin E atau Carotomax (ini jika ambil produk Shaklee la).

Perlu ke ambil kolagen?

Selepas kita berumur 25 tahun, kolagen akan berkurangan dengan kadar 1.5% daripada tubuh kita. Memang kolagen dihasilkan sendiri oleh tubuh, tapi secara semulajadi inilah yang berlaku. Kesan pengurangan kolagen pula anda akan rasai selepas 10 tahun kemudian. Maksudnya at least pada usia 36 tahun anda akan mula rasai kesan kekurangan kolagen.


Bila kurang kolagen dalam tubuh, sebab itu anda alami simptom yang disenaraikan diatas. 
Kolagen memang dikenali diambil untuk kecantikan tetapi ia juga berfungsi untuk mencegah pelbagai penyakit seperti osteoarthritis, osteoporosis, arteriosclerosis dan masalah-masalah di atas.

Shaklee pun ada produk kolagennya, seperti saya sebutkan di atas, saya sendiri pengguna SCP. Hebatnya SCP ni memang saya sendiri tak lepas mengambilnya setiap hari. 

Apa beza SCP dengan kolagen lain?

1. SCP mengandungi 4000mg proprietari RSS (red snapper scale) collagen, ini adalah kolagen berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah.

2. SCP bermolekul sangat ringan, kira-kira 1000 Dalton justeru dapat diserap dengan mudah oleh badan

3. 7 bahan utama digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS seperti ekstrak biji benih Camellia Japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerangkerangan, Lactobacillus acidophilus, Vitamin C dan Vitamin B.

4. SCP mudah larut air

5. Dipek dalam uncang untuk memudahkan penggunaan pada bila-bila masa dan dimana-mana jua

6. SCP bertindak dengan 3 fungsi utama: keanjalan, penghidratan dan antioksida.

Nak tengok testimoni? Boleh refer imej berikut:


SCP jadikan kulit lembap

SCP pulihkan jerawat dan sunburn

Dengan segala macam kesibukan dunia dan untuk bekalan akhirat, tentulah kita nak badan sentiasa sihat, tambah-tambah lagi dijauhi sebarang jenis penyakit.

Sakit lutut contohnya, azabnya nak solat, apalagi nak berjalan. Jadi, sayangilah badan anda.

Bagi anda yang dah masuk 3 series, bolehlah tambah kolagen untuk menjaga kesihatan tubuh kita.

Tahukah anda? Pembelian 3 kotak SCP anda layak mendapat keahlian percuma dan pembelian SCP dengan harga ahli? Hubungi kami sekarang untuk pertanyaan.

Lagi independent review http://myviewsmyreviews.blogspot.com/2013/04/the-collagen-powder-by-shaklee.html


Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma