Ingin cegah atau kawal diabetes? Takut kaki dipotong? | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Saturday 26 April 2014

Ingin cegah atau kawal diabetes? Takut kaki dipotong?


Kira-kira 8.3% dari orang dewasa di Malaysia menghidap diabetes, dan kebanyakannya diabetes type 2. Diabetes jenis ini dikatakan bersifat keturunan, yakni bila ibu bapa ada menghidap diabetes, anak-anaknya mempunyai risiko sehingga 80% untuk turut menghidapnya.
Anda atau orang tersayang anda menghidap diabetes? Tak kiralah samada suami atau isteri atau abang atau kakak atau ibu bapa anda menghidapnya, tahukah anda ia merupakan salah satu penyakit kronik yang melanda rakyat Malaysia?

Tahukah anda, apakah komplikasi akibat daripada kencing manis atau diabetes? Komplikasi ini terbahagi kepada dua iaitu kesan kepada salur darah yang besar (macrovascular) dan kesan kepada salur darah yang kecil (microvascular).

Kesan kepada salur darah yang besar (macrovascular)

1. Serangan Jantung;
2. Halangan kepada laluan pembuluh salur darah (arteri) di kaki; dan
3. Lumpuh (strok) samada sepenuhnya (tidak boleh berjalan, bercakap atau makan) atau lumpuh seluruh badan.

Kesan kepada salur darah yang kecil (microvascular complication)

1. Kegagalan fungsi buah pinggang. Pesakit akan memerlukan dialysis jika kedua-dua fungsi buah pinggang telah gagal sepenuhnya.

2. Mata yang kabur dan buta. Tiada jalan untuk sembuh daripada buta disebabkan oleh diabetes.

3. Saraf kurang rangsangan. Pesakit biasa akan merasa kebas pada hujung kaki dan tangan. Dia juga mungkin kurang deria rasa pada kaki dan tangan. Oleh itu mereka kadangkala tidak perasan dan tidak sedar jika terpijak benda tajam atau berdiri di atas permukaan yang terlalu panas. Ini akan menyebabkan mereka mendapat luka.

4. Boleh menyebabkan mati pucuk.

Komplikasi Lain

1. Jangkitan kulat pada kulit. Biasanya terjadi kepada mereka yang mempuynyai resisten terhadap insulin dan orang obese.

2. Mudah mendapat apa jua jenis jangkitan termasuk jangkitan peparu.

3. Jangkitan dan ulser pada kaki. Jika paras gula tinggi di dalam darah, luka sudah pasti sukar untuk sembuh. Luka yang tidak sembuh disertai dengan jangkitan mudah untuk merebak. Apabila jangkitan merebak ke tulang di bahagian kaki, ini menyebaban kaki dipotong untuk mengelakkan jangkitan daripada merebak ke bahagian lain dalam badan.

Kredit Dr Nurul Yusof

Program Diabetes Shaklee

Penjagaan pesakit diabetes dalam program diabetes Shaklee sama sekali tidak untuk menyembuhkan sakit diabetes ini sebaliknya mengawal kandungan gula dalam darah, sekaligus mengawal diabetes dari menjadi teruk.
Apakah supplement Shaklee yang boleh diambil untuk membantu pesakit diabetes?
Suplemen asas untuk kencing manis ialah sepertimana berikut:
- Fibre plan unflavoured
- B complex
- Zinc Complex
- Vitalea
Pesakit kencing manis juga boleh mengambil suplemen di bawah untuk kesan yang lebih baik:
- Vivix
- Cinch Shake Mix
- Omega Guard
Insya-Allah, dengan pengambilan konsisten dan doa serta tawakal pastinya diabetes anda dapat dikawal. Suplemen2 di atas terbukti secara klinikal membantu pesakit diabetes secara ringkasnya:
B-COMPLEX – menukarkan gula kepada tenaga
ZINC – menurunkan paras glukos dalam darah
VITALEA – multivitamin dan mineral keperluan tubuh
VIVIX – memperbaiki sel, sumber antioksidan terbaik
CINCH – rendah GI


Testimoni

Boleh refer kepada gambar di bawah untuk testimoni pengguna set diabetes shaklee

1. Paras gula dalam darah turun daripada 21 hingga 8 dengan pengambilan 1 sudu kecil Vivix. Habis sebotol.
Paras gula turun dari 21 kepada 8 dengan vivix 

2. Pelajar berumur 21 tahun telah menghidap diabetes sejak berumur 12 tahun dan kena ambil insulin. Seminggu mengambil Vivix, paras gula dalamdarah turun kepada 5.6 daripada berbelas-belas all this while. Alhamdulillah
Pelajar 21 tahun telah menghidap diabetes sejak berumur 12 tahun. 
Berdasarkan di atas, kesan-kesan diabetes ini memang sangat teruk. Mata buta, lumpuh, kaki dipotong, kegagalan fungsi buah pinggang adalah perkara yang kita tidak mahu berlaku kepada diri sendiri atau ahli keluarga yang lain. 
Oleh itu bermulalah daripada sekarang, pilihlah untuk mencegah diabetes. Jika anda atau ahli keluarga anda telah mempunyai diabetes, pilihlah untuk mengawalnya dengan bijak. Buat pilihan yang bijak, pilih untuk sihat tanpa perlu ada komplikasi diabetes.
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Nak tahu harga Shaklee? Hubungi


Raihanah Ahmad
Shaklee Independent Distributor (864679)
SMS/Whatsapp 0122195919
Email: ahmad.raihanah@gmail.com