Selamat Tinggal Vitamin Sintetik | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Wednesday 19 February 2014

Selamat Tinggal Vitamin Sintetik

Semulajadi vs Sintetik


Anda pilih sintetik atau semulajadi?

Vitamin terbahagi kepada 3 kategori: sintetik, organik dan semulajadi. Apa perbezaannya?

Andaikan anda mempunyai sebakul buah plastik dan sebakul buah-buahan segar. Yang mana satukah pilihan anda?

Vitamin sintetik umpama buah-buahan plastik. Walaupun ia buah plastik, kita tetap sebut buah, contohnya epal.

Vitamin organik umpama jus buah di dalam pek. Ia sama seperti jus komersial, memang ia diperbuat daripada buah sebenar, tetapi ia telah melalui pelbagai proses dan akhirnya hilang nilai buah sebenar.

Vitamin semulajadi umpama buah-buahan sebenar.

Pernah tak anda membeli jus oren, daripada pelbagai jenama? Benarkan ia 100% jus asli? Jika ya mengapa rasanya berbeza? 

Sila perhatikan jadual perbandingan di bawah


Penghasilan Keserasian Badan Harga Kesan Kepada Tubuh Kesan Jangka panjang
Sintetik Dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri-ciri seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin. Contoh asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul-molekul karbon, hidrogen dan oksigen ini boleh dihasilakn dari apa-apa bahan bagi menghasilkan asid askorbik. Penghasilan bukan dari sumber makanan. Memberi kesan kepada badan samada jangka pendek / panjang. Terdapat dakwaan tar digunakan untuk menurap jalan adalah salah satu bahan menghasilkan vitamin B Complex. Murah atau percuma Kebanyakan vitamin sintetik datang dalam bentuk solo, misalnya kalsium tanpa magenesium / vitamin D. Jadi magnesium / Vitamin D harus diambil dari sumber lain.  Mempunyai kesan jangka panjang kerana ketidakstabilan bahan-bahan yang terkandung dalam vitamin sintetik itu sendiri, dan menipulasi kimia yang dilakukan dalam proses penghasilannya
Semulajadi Dihasilkan daripada ekstrak bahan semulajadi dengan mengambil intipati yang diperlukan dan menyingkirkan fiber. Contoh pembuatan vitamin C semulajadi diperolehi daripada mengambil pati asid askorbik dalam buah limau dan menyingkirkan serat-seratnya. Dihasilkan daripada bahan makana, bertindak lebih baik dan semulajadi dengan tubuh. Tidak mendatangkan kesan sampingan dan memberi kesan lebih baik. Lebih mahal kerana penghasilan dari bahan-bahan semulajadi memerlukan kos bahan yang tinggai. Vitamin semulajadi mengambil intipati dari bahan-bahan semulajadi, jadi ia tidak meninggalkan bahan-bahan ytang perlu, walaupun bukan bahan utama. Contohnya kalsium memerlukan magnesium vitamin D untuk menjadikan penyerapannya lebih optimum. Kalsium yang tidak diserap dengan sempurna akan disimpan dalam ginjal dan boleh menyebabkan batu karang / sakit buah pinggang. Tidak mendatangkan kesan sampingan kerana penghasilan dari bahan-bahan semulajadi.

Pilihan di tangan anda. Jangan perjudikan kesihatan anda semata-mata disebabkan oleh popular dan jenama.


Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner
PM/SMS/Watsapp 0122195919
Emel ahmad.raihanah@gmail.com
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner
Konsultansi percuma