Hutang oh Hutang | Vitamin Cerdik Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5 Generic License.

Thursday 24 April 2014

Hutang oh Hutang

Amaran: Apa yang saya tulis ini kebanyakannya telahpun menjejaskan sebahagian daripada kita.

Hutang, hutang, hutang

Graduan universiti sebaik sahaja tamat belajar terus akan tertulis didahi mereka sebagai penghutang. Apa lagi jika bukan PTPTN. 

Bukan itu sahaja, statistik menunjukkan bahawa 50% daripada pemegang kad kredit yang diisytiharkan bankrap adalah di bawah umur 30 tahun (Malay Mail 15/6/2009). Pada umur yang muda mereka muflis.

Kajian yang dikendalikan oleh Citibank (The Star 19/2/2009) pula menyatakan:

Secara purata, rakyat Malaysia mempunyai simpanan hanya untuk sebelas minggu sahaja;
Sejumlah 12% menyatakan bahawa mereka tidak menabung sama sekali;
Sejumlah 66% tidak yakin dengan simpanan persaraan mereka;
Hanya 22% mempunyai rancangan persaraan yang formal;
Walaupun 86% menyatakan bahawa mereka cuba mematuhi bajet, hanya 28% berjaya mematuhi bajet mereka;
Lebih 25% tidak pernah berfikir atau memulakan rancangan persaraan mereka

Adalagi ni, kaji selidik yang dikendalikan oleh Malay Mail (14/10/2008) bertajuk "Generasi Y just doens't care - what recession? it is a non event for young Malaysians, melaporkan bahawa walaupun Malaysia mengalami kegawatan pada ketika itu;

Belia masih berbelanja RM300 hingga RM500 sebulan untuk hiburan dan riadah;
Mereka terlalu suka untuk membeli belah sehingga dilabelkan sebagai dream consumers; dan
Ramai memiliki telefon bimbit yang mempunyai teknologi terkini.

Itu baru kaji selidik, semua ni dibuat kebanyakan pada tahun 2009 dan 2008, 5 tahun sudah. 

Ini ada lagi yang lebih menakutkan, fasten your seat belt!

Elok jika kita menginsafi bahawa lebih 6 juta isi rumah negara ini menanggung hutang berjumlah RM653 bilion. 85,175 daripada mereka ini telah diisytiharkan muflis kerana tidak mampu membayar hutang

Dengan 6 juta isi rumah itu, bermakna kira-kira RM108,000 seorang rakyat Malaysia berhutang yang menjadi jumlah keseluruhan adalah RM653 bilion. 

Bila muflis apa jadi? 

Perlu berhenti kerja
Tak boleh mohon kerja
Tak boleh buat pinjaman dah

Sapa pun dah tak percaya pada anda lagi, mungkin ahli keluarga sahaja.

Bagaimana saya hadapi?

Dulu saya pun salah seorang yang tak mampu menyimpan. Duit gaji bulan-bulan habis, satu sen pun tak mampu simpan. 

Itu pun mujurlah saya masih duduk di rumah ibu bapa, justeru bil utiliti dan sewa rumah bukan keperluan untuk saya. Dan duit belanja dapur pun jarang-jarang saya dapat bagi. Duit pada parents tu memang adalah bagi juga.

Saya mula dapat menyimpan kira-kira 3 tahun lepas. Time tu naik pangkat, alhamdulillah. Dah ada simpanan, dan saya mula eyeing pula beli rumah. Alhamdulillah beli rumah jugalah.

Sejak saya serius bisnes dengan Shaklee dan bonus saya 4 angka, alhamdulillah duit belanja dapur dapat saya sediakan. 

Setiap minggu saya beli barangan dapur, rumah parents saya ni ramai adik beradik datang balik hujung minggu, justeru memang belanja agak banyak juga.

Lagipun anak-anak saya kuat makan, jadi kenalah saya dan suami tanggung juga. Dulu suami saya saja, sejak dah 4 angka dengan Shaklee saya tolong sama.

Pada masa yang sama, sekarang ni saya mohon pinjaman perumahan lagi. Untuk buat rumah sendiri nak duduk pula. Tak mahal pun sekitar RM300k. Alhamdulillah.

Jadi saya nampak perkembangan positif pada saya:

1. Saya mula menabung (sebab naik pangkat)
2. Saya beli rumah pertama (sebab naik pangkat)
3. Saya tolong belanja dapur (bonus Shaklee)
4. Saya beli rumah untuk duduk sendiri (bonus Shaklee)

Pada saya, Shaklee memang membantu saya dari segi kewangan, tak lupa spiritual, ukhuwah dan kesihatan. Tapi semua ini tidak akan dapat jika join Shaklee tapi hanya duduk diam, tunggu duit jatuh dari langit. Usaha keras perlu ada, disamping doa dan dengan teknik yang betul.

Banyak lagi yang ingin saya kecapi:

1. Saya nak tolong bayar bil utiliti;
2. Saya nak abah rehat dirumah, jadi saya nak jadi bread winner, tolong suami. 
3. Saya nak bagi abah dan mama at least RM5000 sebulan untuk belanja mereka
4. Saya nak bebas hutang (hutang perumahan saya RM550k) dalam tempoh 2 tahun;
5. Saya nak beli Vellfire dan Mini Cooper kereta idaman saya.
6. Saya nak bawa keluarga melancong, at least setahun sekali (destinasi idaman seperti New Zealand, Turki, US dan Europe)
7. Saya nak gi haji sebelum umur 40 tahun (tahun ini saya 35 tahun).

Adakah anda termasuk dalam kategori yang memiliki hutang dibawah

Hutang PTPTN
Hutang peribadi
Hutang kad kredit
Hutang kenderaan
Hutang perumahan
Hutang perniagaan

GST bakal dilaksanakan tahun depan, saya saspek lebih ramai akan sengsara jika tiada tindakan dari sekarang.

Tahukah anda, AKPK pun menyarankan anda membuat side income untuk membayar hutang? Baca sini

Anda tak tahu apakah side income yang ingin dibuat?

Side income paling mudah, low risk, risiko rendah adalah melalui online

Low cost, low risk, high return insyaAllah.

Jika anda ingin membuat bisnes Shaklee, janganlah malu-malu hubungi saya, maklumat perhubungan ada dinyatakan di bawah ini. 

Modal serendah RM75 seumur hidup :)

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah? 

https://www.facebook.com/messages/yourhealthpartner 
PM/SMS/Watsapp 0122195919 
Emel ahmad.raihanah@gmail.com 
Layari blog www.vitamincerdik.blogspot.com 
Facebook www.facebook.com/yourhealthpartner 
Konsultansi percuma